DEHB konulu AB Projesi kapsamında okulumuz Kdz.Ereğli RAM önderliğinde Çaycuma RAM ile birlikte 10.05.2015 ve 24.05.2015 tarihleri arasında Almanya´da, 15.06.2015 ve 29.06.2015 tarihleri arasında Hollanda´da bulunmuştur.
PROJENİN AMAÇ VE ÖZETİ:
ALMANYA
15/05/2015 ve 24/05/2015 tarihleri arasında Alman ya Manhaim a projede görevli 13 öğretmen ile gidildi. Projeye uygun olarak DEHB öğrencilerin Almanya da eğitim sistemindeki yeri ,tanısı ve yapılan çalışmalar ile ilgili eğitimler alındı.
Alman ya da DEHB li bireylerin eğitim hayatları için belirlenmiş bir süreç yöntem ve teknik yoktur. Eğer öğrencinin zeka seviyesi gittiği okula uygunsa okulun ve öğretmenin DEHB li öğrenci için özel bir sorumluluğu yoktur. Bu bir sağlık sorunu olarak görülür. Bu sebeple psikoloğ,pedagog yada psikiyatris tarafından teşhis koyulduktan sonra tedavisi bu doktor tarafından yapılır. Aile çocuğunun tedavisinden sorumludur. Özel sigorta şirketleri bu tedavinin ücretini karşılamaktadır. İlaç kullanımı uygulanmaktadır. Öğretmen tedavi sürecinde isterse çocuğa yardımcı olabilmek için konu ile ilgili bilgi edinebilir fakat zorunlu değildir. Mesleki yönlendirme de bu özellikleri dikkate alınarak çocuk yönlediriliyor. Önceden bu yönlendirmeler çok netmiş. Fakat son yıllarda ailenin istedi dişkkate alınmaya başlanmış.Almanya da DEHB li öğrencilerin eğitim gördüğü özel bir lise olduğunu öğrendik. Privates Gymnasium Essiling. Sosyal pedogog ,psikolog,öğretmen ve gelişim uzmanların beraber çalıştığı bir okul.
Türkiye de de tanılama, kullanılan testler Almanya ile aynı. Teşhisi doktor koyabilmekte.
Eğitim sürecinde Türkiye de öğrenci normal çocuklarla birlikte okuluna devam etmekte. Tedavi sürecinde ilaç kullanımı uygulanmaktadır. Okulda tanısı olan bir öğrenci okulda kaynaştırma eğitimine tabi tutulur. Öğrencinin zeka seviyeside bir sorun yoksa öğrenci için hazırlanan Bep planları sınıf içi düzenlemeye ve öğretmenin konu hakkında bilgilendirilmesi ile olur. Bundan da okul rehber öğretmeni sorumludur. Almanyadan farklı olan bir durumda okul öğretmenleri çocuğun bu durumu sebebiyle bazı sorumluluklar almak durumundadır.Haftada bir saat özel ders vermek, özel sınav yapmak,sınıf içinde özel düzenlemeler yapmak vb.
Almanya da bulunduğumuz süre için de Almanya ve Avrupanın ,kültürünü,tarihini ve yaşantısını tanıyabilmek için gezilerde yaptık. Manhaim,Hailderberrg ,Zürih ,Paris gezilerimiz olmuştur.
Almanya Sunum Videosu
HOLLANDA
15/06/2015 ve 29/06/2015 tarihlerinde Hollanda nın Appeldoorn şehrine DEHB li öğrenciler eğitimdeki yeri tanısı ve yapılan çalışmalar ile ilgili eğitimler alındı.
Hollanda da DEHB li bireylerin tanısını doktor koyabilmekte. Çocukların Almanya da da olduğu gibi doğumundan itibaren dosyaları tutuluyor. Kreşe başladığında okulda da dosyaları tutuluyor. Tanı sürecinde bu dosyalarda istenerek okulda, evde, sokakta aynı davranış sorunları yaşanıyor mu araştırılıyor. Ve gerekli testler uygulandıktan sonra tanı konuluyor. Sonra çocuğun tedavisi devlet tarafından karşılanıyor. Hollanda'da farklı özel sorunları olan bireylere uygun mesleki eğitim kurumları çok fazla. Bu kurumlarda psikologlar var. Öğretnemler de bu konularda bilgilendiri-liyor ve eğitim süreci buna göre şekillendiriliyor.
Türkiye deki tanılama Hollanda ile de benzer. Teşhis uzman doktorlar tarafından konuluyor. Türkiye ile benzerlik de okulda öğretmenin sorumlulukları var. Öğrencinin bu özelliğini dikkate almak zorunda. Tedavi süreci devlet hastanelerinde devlet tarafından karşılanmaktadır.
Hollanda ve Avrupa kültürünü, tarihini,yaşantısını tanımak için proje ekibi olarak geziler yaptık. Bu geziler Amsterdam, Roterdam ,Köhl ve Bürüksel e olmuştur.
FOTOĞRAFLAR:
ALMANYA
HOLLANDA